Sadaka-i Cariye
Yukarıdaki hadiste geçen “sadaka-i cariye” : Yol, köprü, çeşme, mescit, yoksullar için aşevi, hastane, yurt ve okul gibi hayır yerleri yaptırmak anlamına gelir. Yüce Allah bu konuda: “Sürekli kalan işler Rabbinin katında hem mükâfat (ödül) bakımından daha hayırlı, hem de sonuç olarak daha iyidir.” (Meryem, 19/76) buyurmuştur. İnsanların ve diğer canlıların maddi ve manevi olarak faydalandığı kurumlar kuran, eserler bırakan, talebe yetiştiren kimseler, kendileri ölse bile; insanlar o şeylerden yararlandığı sürece onun sevabını almaya devam ederler. Ne güzel şey! Yüce Allah’ın insanlara örnek gösterdiği sevgili Peygamberimiz, güzel ve yol gösterici sözlerinden birinde şu örneği vermiştir: “Mü’min bir kişi bir ağaç diker de ondan insan, hayvan veya kuş yerse, bu yenen şey kıyamet gününe kadar o mü’min için sadaka (iyi iş) olur.” 8 İşte sadaka-i cariye budur. İyiliklerin bin bir çeşidi vardır ve hiçbirisi göz ardı edilmemelidir. Yazıcı melekler iyilikleri ve kötülükleri devamlı kayda geçirirler. İnsanın sadaka-i cariye hanesine yazılan önemli ve başka bir iyiliği de şu hadisle haber verilmiştir: “Her kim güzel ve yararlı bir geleneğe çığır açarsa (yol açarsa); ona ve ondan sonra o geleneğe uyanların mükafatları da (ödülleri de) ayrıca ona verilir. Her kim de kötü ve zararlı bir geleneğe çığır açarsa (yol açarsa); ona da hem açtığı geleneğin günahı ve hem de o geleneği işleyenlerin günahı verilir.” 9 Kötü çığır açmaktan kaçmak, iyi çığır açmaya çalışmak gerekir. Din öğretilerine ve şer’i hükümlere uygun çığır açmak bid’at değildir. Yararlanılan ilimdir. Her yenilik bir kıstasa başvurulmadan bid’at olarak kabul edilirse; içtihat yapılamaz, ilim ve teknoloji gelişmez, böylece müslümanlar geri kalır. (İnsan için sağlığında yaptığı en iyi fiili / eylemli dua işte budur. Kur’an bu tip dualara “salih amel” der. Sağlığında tevbe edip af dileyenler, bu eylemli duaları yapanlar; kurtuluş kapısını açar ve söz verildiği gibi içeri girerler. Allah bilir. Ne mutlu, güç yetirip böyle dua edenlere !)
En geçerli dua: “Hasenat” ve “Salihat”tır